Respectus Huurdersvereniging

Belangenbehartiging voor de huurders van wooninvest

Pas op voor phishing en pakketjesfraude

22-01-2021

Bij phising sturen criminelen nep e-mails waarmee ze de ontvanger proberen te misleiden. Vaak zijn de criminelen uit op geld. Ze doen zich voor als iemand anders, en proberen zo het vertrouwen van het slachtoffer te winnen.

Een lid van Respectus ontving laatst zo’n mail. De afzender van deze mail doet zich voor als een pakketbezorgingsbedrijf. Er zou een pakketje zijn gevonden in het sorteercentrum met de gegevens van de ontvanger. De mail roept de ontvanger op om via een link het probleem op te lossen. Als dit niet binnen een bepaalde tijd wordt gedaan, zal er een verhoging van kosten in rekening worden gebracht.

Kenmerken

De mail bevat een aantal kenmerken waaraan u kunt zien dat het om een nep-mail gaat. Ten eerste wordt er nergens concrete informatie gegeven over het pakket. Om de e-mail toch geloofwaardig te maken, laten de criminelen zo veel mogelijk van uw persoonlijke data terugkomen in de mail. Zo wordt u aangesproken met uw voor- en achternaam en wordt uw e-mailadres vermeld in de e-mail. Ze hopen zo uw vertrouwen te winnen.

Een ander kenmerk is de tijdsdruk. De criminelen zeggen dat u binnen een bepaalde tijd actie moet ondernemen, omdat u anders moet betalen. Ze hopen dat u onder deze extra druk het geld overmaakt.

Neem contact op

Klik nooit op een link uit een e-mail die u niet vertrouwt. Wanneer u twijfels heeft over een e-mail kunt u altijd contact opnemen met het bedrijf, in dit geval het pakketbezorgingsbedrijf. Gebruik dan uiteraard de contactgegevens die u vindt op de echte website van het bedrijf en niet de gegevens uit de e-mail.

Aan de deur

Criminelen werken niet alleen via het internet. Ze komen ook aan de deur. Zo verkleden de criminelen zich als postbezorger, om mensen thuis te overvallen. Bedenk daarom altijd of u een pakket heeft besteld voordat u de deur opendoet. Via bijvoorbeeld “Track and trace” van PostNL kunt u de status van uw pakket bekijken. U kunt dan zien wanneer het pakket wordt bezorgd.

Product verkeerd bezorgd

Een andere oplichtingsmethode is het bestellen van producten op een willekeurig adres. Ze komen dan zodra het pakket is bezorgd langs bij dit adres. Met een smoes proberen ze het pakket mee te krijgen. Ze zeggen dan bijvoorbeeld dat ze per ongeluk het verkeerde huisnummer hebben ingevoerd. Nadat ze de spullen hebben meegenomen krijgt de bewoner van het adres de rekening. Neem daarom pakketten met uw adres erop, maar een verkeerde naam, niet aan. Als u het pakket toch aanneemt, zoek dan zo snel mogelijk contact op met de afzender en leg uit wat er is gebeurd. Ook al neemt u het pakket aan, u bent niet verplicht om te betalen. De webwinkel moet namelijk kunnen aantonen dat u daadwerkelijk de bestelling hebt gedaan. Als de winkel u nog steeds verplicht om te betalen, kunt u het keurmerk van de webwinkel inschakelen. Voorbeelden daarvan zijn Webshop Keurmerk of Thuiswinkel Waarborg.

Op uw mobiel kunt u de app ‘Opgelicht?!’ (gratis) downloaden. U krijgt dan een seintje bij (nieuwe) praktijken van oplichters en fraudeurs.

Terug naar nieuws