Respectus Huurdersvereniging

Belangenbehartiging voor de huurders van wooninvest

Sociaal wijkbeheerders in coronatijd

28-09-2020

Midden in de coronacrisis begonnen Juriën dos Santos en Nik Blankwaard aan hun nieuwe baan als sociaal wijkbeheerder bij WoonInvest. Juriën in Prinsenhof en Nik in Leidschenveen. Een tweegesprek over hun eerste ervaringen.

Midden in de coronacrisis begonnen Juriën dos Santos en Nik Blankwaard aan hun nieuwe baan als sociaal wijkbeheerder bij WoonInvest. Juriën in Prinsenhof en Nik in Leidschenveen. Een tweegesprek over hun eerste ervaringen.

Wat doet een wijkbeheerder?

Juriën: ‘Wij zijn het aanspreekpunt voor onze bewoners en letten erop dat de wijk leefbaar, schoon en veilig blijft. Ook als mensen overlast ervaren of zich ergens aan ergeren kunnen ze ons benaderen en zoeken we naar een oplossing. Bewoners die zelf met initiatieven komen ondersteunen we waar het kan. Zo had ik laatst een bewoner die zwerfvuil wilde opprikken, die help ik graag op weg.’

Samen met bewoners en collega’s van Wooninvest zorgen wijkbeheerders ervoor dat de wijk schoon, heel en veilig blijft. Daarnaast lopen ze veel door de wijk. Als u ze ziet kunt u een praatje met ze maken, een vraag stellen of een goed idee voor de wijk doorgeven.

Hoe is het contact met bewoners in ‘jullie’ wijk?

Juriën: ‘Prinsenhof is een prachtige wijk met veel potentie. Op mijn eerste werkdag was het mooi weer, zonnetje erbij, overal groen. Ik was echt blij verrast. Bewoners spreken me aan als ik door de wijk loop; soms geven ze een compliment. Daar krijg ik veel energie van. Natuurlijk zijn er ook problemen die vaak voortkomen uit onbekendheid of verschillende culturen. Het gaat vanzelf beter als we de positieve kwaliteiten van alle culturen ruimte geven in plaats van de verschillen als blokkades te zien.’

Wat kun je als wijkbeheerder zelf doen?

Nik: ‘Met gezond verstand kom je een heel eind. Daarnaast heb ik moeten leren omgaan met agressie, want helaas krijgen we daar ook mee te maken. Ik was dat niet gewend. Inmiddels heb ik geleerd dat de woede niet tegen mij persoonlijk is gericht. Er gaat vaak een heel verhaal schuil achter boosheid. Laatst was een bewoner teleurgesteld omdat hij een deel van een nieuwe schutting moest betalen. Dat escaleerde helemaal. Later bleek dat hij door corona heel weinig werk had en dat bedrag dus niet kon betalen.’

Wat merk(te) je van corona?

Nik: ‘Vooral in het begin waren mensen gespannen. Er heerste angst en onzekerheid door het virus. Doordat iedereen vaker thuis was, hadden meer mensen last van geluid of gedrag van hun buren. De lontjes waren korter, de irritaties groter.’

Wat adviseer je huurders van WoonInvest?

Nik: ‘Praat met je buren. Maak kennis en vertel ze rustig als je ergens last van hebt. Dat werkt veel beter dan hierover klagen bij een ander. Kom je er samen echt niet uit, dan kun je mij altijd benaderen. WoonInvest kan mediation inschakelen, een vorm van bemiddeling. Maar nogmaals: probeer het eerst zelf op te lossen.’

Juriën: ‘Geen advies wel een wens: ik zou graag meer jongeren zien in bewonerscommissies. Ook jonge mensen zijn verantwoordelijk voor hun woonomgeving. Ik hoop hier in de toekomst werk van te maken.’

(bron: mijnwooninvest)

Terug naar nieuws